Analiza rynku telekomunikacyjnego w 2022 r.

Dane brane pod uwagę w analizie rynku telekomunikacyjnego dotyczyły okresu od stycznia do grudnia 2022 roku. W zestawieniu znalazły się 4 firmy telekomunikacyjne:
T-Mobile, Polkomtel (Plus), Orange oraz (Play). Informacje zawarte w analizie dotyczą kampanii komercyjnych zarchiwizowanych w systemie AdReport. Wzięto pod uwagę zarówno kampanie tradycyjne, jak i działania contentowe. 

Liczba kampanii poszczególnych klientów w podziale na miesiące

Styczeń nie zaskoczył dużą ilością kampanii, natomiast w kolejnych miesiącach nastąpił zauważalny znaczny wzrost w porównaniu do początku roku. W lutym największa liczba nowych kampanii została uruchomiona przez T-Mobile, drugie miejsce należało do P4 - operatora sieci Play. Marzec przedstawiał się podobnie, jednak w tym przypadku Polkomtel, czyli operator sieci Plus uruchomił dodatkowo 2 nowe kampanie.
W kwietniu można zauważyć ogólny wzrost liczby kampanii oraz działań contentowych w porównaniu do poprzednich miesięcy. 
W Maju T-Mobile, Orange oraz P4 nie prowadzili wielu działań, natomiast wzrost ilości kampanii jest zauważalny w przypadku Polkomtel - w odniesieniu do poprzedniego miesiąca zrealizowano o 9 więcej kampanii.
W czerwcu i lipcu nie zaszły znaczące zmiany odnośnie ilości kampanii. Jednak w sierpniu Polkomtel uruchomił 10 kampanii content marketingowych. Działania te były związane z powrotem uczniów do szkół i w bazie AdReport zostały oznaczone tagiem #Back to school.
We wrześniu Polkomtel zrealizował najwięcej kampanii - 38 (w odniesieniu do całego roku), natomiast w październiku Orange uruchomiło najwięcej kampanii content marketingowych - 18 ( I była to najwyższa liczba w 2022 roku)
P4 najwięcej kampanii przygotował w listopadzie, natomiast Polkomtel uruchomił w grudniu 28 kampanii głównie o tematyce świątecznej.

Podział kampanii poszczególnych klientów

Udział kampanii klientów w branży Sieci komórkowe

Analizując powyższy wykres można stwierdzić, że w 2022 roku największą liczbę kampanii odnotowano w przypadku Orange - 254. Na podobnym poziomie utrzymała się grupa Polkomtel z wynikiem 246, następnie T-Mobile - 204. Na kolejnym miejscu znalazł się P4 z liczbą 158 kampanii.

Biorąc pod uwagę udział w kategorii sieci komórkowe powyższych firm na pierwszym miejscu znalazł się Polkomtel. Na drugim miejscu uplasował się Orange, a kolejne miejsca przypadły T-Mobile oraz P4.

Podział typów kreacji reklamowych

Typy kreacji, które osiągnęły największą liczbę w zestawieniu to bez wątpienia Display - jako jedna z najpopularniejszych form reklamowych. Dobry wynik uzyskały Mailingi - jako skuteczna forma promocji. Trzecie miejsce należy do formy Video. Na czwartym miejscu uplasował się Content Marketing.

 

Średni czas trwania kampanii firm Polkomtel oraz Orange wynosił 4 tygodnie, natomiast średnia długość kampanii T-Mobile i P4 utrzymywała się na poziomie 3 tygodni.

Średni czas trwania kampanii

Najpopularniejsze miejsca emisji

Do najpopularniejszych miejsc emisji reklam grupy T-Mobile należały portal horyzontalny Onet.pl oraz inne strony należące do koncernu RAS Polska, między innymi serwis o nowinkach technologicznych Komputer Świat, serwis informacyjny Fakt oraz portale przeznaczone dla kobiet - onet.pl (Kobieta) i plejada.pl.

Reklamy firmy Polkomtel emitowane były głównie na stronach Interii oraz TVN-u. Pierwsze miejsce zajął serwis interia.tv. Tam system AdReport zarejestrował wiele emisji wideo, prezentujących ofertę sieci Plus i Plush.

Analizując miejsca emisji sieci Orange można zauważyć pierwszeństwo serwisów Grupy RAS Polska, takich jak fakt.pl, komputronik.pl czy strona główna i podstrony portalu onet.pl

Grupa P4 emitowała swoje kampanie bardziej równomiernie, jeśli chodzi o wydawców. W czołówce znajdziemy zarówno strony Onetu, sieci Gazeta.pl czy grupy Wirtualna Polska. Wysokie miejsce zajmują także serwisy z grami internetowymi.

Najczęstsze miejsca publikacji - kategorie witryn

Najczęstsze miejsca publikacji - wydawcy

Najczęstsze publikacje kampanii firm telekomunikacyjnych dotyczyły witryn z kategorii Informacje i publicystyka. Są to portale z największym zasięgiem, więc przekaz trafia do dużego grona odbiorców.  System AdReport zarejestrował najwięcej emisji na stronach dotyczących biznesu, finansów i prawa (w tym przypadku celem przedsiębiorstw było dotarcie ze swoją ofertą do użytkowników biznesowych) oraz informacji lokalnych i regionalnych.  Popularność zyskały również serwisy kobiece, sportowe, motoryzacyjne, nowe technologie, a także portale plotkarskie. Różnorodność kategorii stron, gdzie emitowane są kampanie zwiększa szansę na trafienie do klientów, których zainteresuje reklamowana oferta i być może podejmą się jej zakupu.

Analizując miejsca emisji, najpopularniejszymi wydawcami kampanii T-Mobile były Grupy RAS Polska, Polska Press oraz Wirtualna Polska.
Z kolei publikacje dla firmy Polkomtel występowały na stronach Grupy Interia, TVN, nieco mniej zarejestrowano na  Grupie Wirtualnej Polski
Kreacje Orange zarejestrowano podobnie jak T-mobile na stronach najpopularniejszych wydawców, jednak w tym przypadku dołączyła grupa Wirtualnej Polski oraz Gazety.
W przypadku P4 najwięcej emisji zarejestrowano na stronach Grupy Wirtualnej Polski oraz Gazety. Na drugim miejscu znaleźli się RAS Polska i Polska Press.

Analiza działań content marketingowych

Liczba kampanii Content Marketing w miesiącu

Biorąc pod uwagę działania content marketingowe w styczniu firma P4 zarejestrowała 2 nowe kampanie, natomiast w lutym nastąpił ich wzrost o 18. W kwietniu oraz czerwcu T-Mobile - prowadził 14 kampanii (7 w kwietniu i 7 w czerwcu). Z kolei w kwietniu Orange utworzył 16 nowych kampanii content marketingowych, w październiku ich ilość wzrosła do 18 kampanii. W listopadzie w bazie AdReport nie zarejestrowano działań contentowych P4, natomiast w grudniu ilość ta wzrosła do 5. Były to artykuły sponsorowane, które dotyczyły ofert na Święta Bożego Narodzenia.  

Najczęstsze miejsca publikacji Content Marketing - wydawcy

Najczęstsze publikacje kampanii content marketingowych realizowane były na stronach grupy Polska Press oraz Gazeta. Orange Polska najchętniej publikował kampanie contentowe na serwisach Grupy RAS Polska.

Podział typów kreacji Content Marketing

Rodzaj kreacji, który w 2022 osiągnął największą popularność to Akcja partnerska. Artykuły sponsorowane  osiągnęły ilość 92 kampanii. Firmy telekomunikacyjne utworzyły 6 sekcji specjalnych. Warto wspomnieć o nowej formie reklamy content marketingowej jaką jest Quiz - 13. Kreacji Content commerce - czyli tzw. sprzedawanie przez opowiadanie odnotowano 4.

Udział kampanii Content Marketing poszczególnych klientów

Najaktywniejszą firmą w odniesieniu do kampanii content marketingowych był Orange Polska, w 2022 roku zrealizowano 100 kampanii. 
Na drugim miejscu reklamował się T-Mobile z liczbą 49 kampanii, następnie Polkomtel - 46 kampanie oraz P4 -39.

Podsumowanie działań firm telekomunikacyjnych w 2022 

Z każdym kolejnym rokiem znacząco rośnie znaczenie branży telekomunikacyjnej w Polsce. Pandemia zmieniła życie codziennie milionów ludzi na świecie. Konieczność pozostania w domach uczniów i studentów oraz przejście pracowników na home office istotnie zwiększyła wykorzystanie danych. Bez wątpienia ma to istotny wpływ na funkcjonowanie operatorów telekomunikacyjnych. Firmy nieustannie skupiają się na polepszaniu swoich usług, reagują na bieżące potrzeby konsumentów oraz analizują planowane inwestycje. Wybuch pandemii oraz stale pogarszająca się sytuacja wojenna na Ukrainie prowadzą do niepewności rynkowej, a sprostanie jej jest wyzwaniem dla liderów biznesowych. Wieloletnie doświadczenie firm telekomunikacyjnych umożliwia rozwiązywanie pojawiających się problemów, z którymi muszą walczyć przedsiębiorstwa. Mimo nieustannie zmieniającej się sytuacji na świecie firmy telekomunikacyjne ambitnie realizowały zaplanowane na 2022 rok cele. 

W czasie lockdownu nastąpił wzrost wykorzystania internetu. Z każdym dniem przybywa nowych użytkowników mediów społecznościowych oraz miłośników platform rozrywkowych. Pracę w biurach oraz naukę w szkołach przeniesiono do domu. Telekomunikacja znalazła również zastosowanie w służbie zdrowia. Powstały teleporady, które zastępują wizyty u lekarza, a e-recepty ułatwiają życie wielu pacjentom. Biorąc pod uwagę szerokie wykorzystanie sieci i ich ważną rolę w społeczeństwie operatorzy rywalizują ze sobą, aby zdobyć wysokie miejsca w rankingach.

Najchętniej realizowanym typem kreacji był Display. Nie powinno być to zaskoczeniem, ponieważ ten rodzaj jest atrakcyjny pod względem wizualnym, a także może występować pod postacią różnorodnych formatów reklamowych. Najchętniej wybieranymi wydawcami byli: Grupa Wirtualna Polska, Grupa RAS Polska, Grupa Interia oraz Grupa Gazeta. Kampanie firm telekomunikacyjnych niekiedy były realizowane w odniesieniu do wydarzeń kalendarzowych np. Walentynki, Black Friday oraz Boże Narodzenie.

Branża telekomunikacyjna dynamicznie się rozwija. Postęp technologiczny i stale rosnące potrzeby klientów to hasła, które motywują reklamodawców, aby nie poprzestawali w aktywnym promowaniu swoich usług. Miejmy nadzieję, że w 2023 branża telekomunikacyjna również mile nas zaskoczy. 

 

 

© Ströer Polska Sp. z o.o. | Polityka cookies | FAQ | Regulamin